A Sant Cugat, estimem les diferències.

Sant Cugat acollirà una prova pilot a Catalunya per abordar les diferències d’aprenentatge. Es farà amb les eines més punteres a sis escoles del municipi. La prova pilot, que neix amb la voluntat d’estendre’s a tot Catalunya, permetrà tractar des d’una nova perspectiva trastorns de l’aprenentatge com el TDAH i la dislèxia. Aquest projecte està impulsat conjuntament per la Fundació Ricardo Fisas, la Generalitat i l’Ajuntament.

L’educació és avui la clau de volta. D’entrada, l’educació ens fa ser persones preparades, ja sigui per a la vida diària, ja sigui professionalment. Però, a més a més, l’educació també és la corretja de transmissió dels valors i de les idees que ens caracteritzen i que defineixen la nostra manera de ser. L’educació és un dels pilars que sustenta la nostra societat i, per tant, cal que sigui accessible a tothom.

A l’hora d’aprendre, no tothom ho fa de la mateixa manera. En una mateixa aula, hi pot haver alumnes que progressin ràpidament en l’assimilació de continguts. En canvi, n’hi pot haver altres que necessitin més temps o un suport addicional. Els factors que determinen els progressos dels alumnes són diversos i, de vegades, es produeixen diferències d’aprenentatge. En aquest marc, es fa del tot necessari poder detectar els alumnes que presenten unes dificultats d’aprenentatge més grans, sovint a causa d’allò que anomenem els trastorns específics de l’aprenentatge, com poden ser la dislèxia i el TDAH.

Si es detecten, aquests trastorns no han de ser un impediment insuperable per progressar. Ara bé, els hem de poder diagnosticar i tractar. A Catalunya, encara hi ha molta feina per fer en aquesta direcció i és per això que, a Sant Cugat, estem orgullosos de poder impulsar un programa pilot de formació i capacitació del professorat, que ha de permetre que, en sis escoles del municipi, es puguin detectar i encaminar en la bona direcció els nens i nenes que pateixen aquest tipus de trastorns. I és que, a Sant Cugat, no volem que ningú no quedi enrere.

El programa pilot difícilment hauria estat possible sense la implicació de Joaquim Serra, un català que, amb un gran bagatge als Estats Units, ha fet d’enllaç entre les escoles santcugatenques i alguns dels centres de recerca més avançats d’Amèrica del Nord. Crec que tots i totes li hem d’estar molt agraïts. Si aquest projecte, que s’iniciarà al setembre, té èxit, es difondrà arreu de Catalunya. Així doncs, tenim al davant una oportunitat única, que pot fer possible que, des de Sant Cugat, puguem trobar una resposta a les necessitats de totes les famílies amb infants que pateixen trastorns específics de l’aprenentatge.